10 perc MARKETING - Vállalati pozícionálás

2020. január 29.

A piaci szegmentáció segít a vállalat számára megtalálni a lehetséges vásárlói csoportokat, potenciális vevőket. A célcsoport azonosítása viszonylag jól definiálható.

Stratégiai szinten a célcsoport meghatározása együtt jár a pozícionálással.

A pozícionálás az a stratégia, ami hosszútávon a legnagyobb hatással lehet a vállalkozásra. Célja, a konkurenciához mért versenyelőnyök meghatározása. A terméket, szolgáltatást meg kell különböztetni a versenytársaktól, hogy egyedi módon, helyet kapjon a fogyasztók tudatában. Ez azt jelenti, hogy meg kell fogalmazni, hogy az adott termék versenytársaihoz képest milyen helyet foglal el a piacon. Ehhez persze fontos tudni, hogy kik a versenytársak, és ők a piac mely szegmenseit fedik le.

A pozícionálással a vevő számára vonzóvá tesszük a terméket például azzal, hogy olyan tulajdonságaira hívjuk fel a figyelmet, amely megkülönbözteti a többi hasonló terméktől. A pozícionálás célja, hogy a vevő képes legyen a kínálatból az igényeinek megfelelő termék kiválasztására.

A két legfontosabb tényező a fogyasztó számára, ami alapján dönt: az ár és a minőség. Általában feltételezzük, hogy a magasabb minőség magasabb árral jár, ezért a legfontosabb pozícionálás a termék árához kapcsolódik. A termék magasabb árából a fogyasztó a magasabb minőségre következtet.

Pozícionálni nem csak ár-minőség alapján lehet, hanem a termék vagy szolgáltatás egyedisége, felhasználása vagy a jól behatárolható fogyasztói réteg alapján is.

"A pozícionálás nem a termékre irányul, hanem az emberek tudatára. A terméket kell az emberek emlékezetébe elhelyezni." (Ries, Trout, 1986)

A termék vagy szolgáltatás pozícionálásánál fontos figyelembe venni, hogy egy elültetett pozíciót később már nagyon nehéz megváltoztatni! Lehetséges ugyan, de nagyon hosszú idő, erre számos példát találhatunk a magyar élelmiszerpiacon.

A vállalatnak tehát ki kell választani azokat a terméktulajdonságokat, amelyek élcsoportjának leginkább megfelelőek, legjobban kielégítik annak igényeit, és marketingkommunikációja során erre kell helyeznie a hangsúlyt. Ezáltal arra készteti vevőit, hogy visszatérően az adott márkát vásárolják, hiszen ezt találták maguk számára a legjobbnak.

2020. április 02.
A klaszterülések állandó napirendi pontja a "10 perc marketing" dr. Szigeti Orsolya, a Kaposvári Egyetem dékánjának előadásában. Legutóbbi téma: a minőség
2020. március 11.
A Milánói Magyar Nagykövetség 2020. március 8-án a következő téjékoztatást küldte az olaszországi kereskedelemre és áruszállításra
2020. március 11.
Tájékoztatjuk az érintett vállalkozások képviselőit, hogy a2020 március 13-15. között tervezett VIROEXPO megrendezését az év második felére halasztották a koronavírus fertőzések kockázatai
2020. január 29.
A Külgazdasági és Külügyminisztérium meghirdette az Exportfejlesztési Pályázati Programot, melynek keretében maximum 10 millió forint
2020. január 29.
Idén március 13-15. között 25. alkalommal kerül megrendezésre a horvátországi Verőcén a VIROEXPO elnevezésű mezőgazdasági és élelmiszeripari vásár. A CED (Közép-európai Gazdaságfejlesztési Hálózat) Kedvezményes kiállítói lehetőséggel támogatja a...